Skip to main content

kuda kepang

sabtu lepas dari multi storey carpark sudah kedengaran bunyi gamelan ala ning nang ning pong. Yang terlintas dalam fikiran sudah tentu Kuda Kepang. Terdengar jugak bunyi sebatan .. addduuuu aku tahu lovey tak suka dengan kuda kepang especially bila bersama anak2. So i buat buat blur .. tanya lovey "iye ke kuda kepang, i go and see ok" aku terus cabut dan pergi melihatnya dari dekat. YES!! irama gamelan yg sungguh asyik .. ketukan gong memukau bukan saja si kuda kepang atau pun barongan tapi aku juga. Ada pemain yg sudah pengsan dan ada yang sedang asyik ke sana sini menari mengikut rentak. Yang pengsan diasap kemenyan dan disimbahkan air .. dia bangun semula tapi hanya separuh sedar ... ku pandang ke belakang lovey dan anak2 sudah menanti .. dgn berat hati ku tinggalkan persembahan kuda kepang itu.

Pulang ke rumah aku malenkoli sendiri.. teringatkan masa kecil dulu aku memang minat menonton kuda kepang dan barongan. Dasar orang jawa mungkin. Bunyian gamelan sering bermain di rumah, ayah suka bercerita tentang kerekter dlm wayang wong, kerajaan majapahit dll .. patut lah adik ku dulu diberi nama Anja Rulan .. dan bayang kan kalau aku dinamakan Anjasmoro persis seperti karekter dlm wayang wong. Balik ke cerita kuda kepang, waktu kecil dulu sebelum melihat persembahan tersebut, aku sering di ingatkan oleh ayah supaya jangan terlalu asyik dan dlm hati bacalah ayat kursi sebagai pendiding dari syaitan. Jadinya oleh kerana merasakan diri ini "kuat" aku akan carik satu2 pemain yg aku minat dan tenung pemain kuda tuu .. hehe orang smua takut tapi aku tidak sebab aku baca "ayat kebal" hehehe.. pernah juga aku ditenung si pemain .. bertambah ligat aku berkumat kamit membaca ayat Allah .. akhirnya dia menjeling ke arah ku dah berlari ke tempat lain. Best kan?? Tapi yang kesian selepas persembahan si pemain semua nampak letih sangat, kesian.

tapi tulah .. kenangan dulu zaman kejahilan (mungkin). Lovey pula amat benci dgn kuda kepang. Sebabnya simple: Haram. Waktu mula bersama lovey dulu bab kuda kepang pun boleh 'gaduh' hehehe tapi yelah macam mana pun aku akur yg perbuatan pemujaan, makan kaca, disebat adalah salah dari segi syara'.

Tapi aku anak jawa .. keturunun Radin Nyai Dasima; kata ayah. Entah betul entah tidak .. takpelah : )

btw last satuday, setelah aku berkongsi malenkoli dgn lovey .. dlm senyap lovey tinggalkan kami, dia pergi tengok kuda kepang semasa aku dan anak2 taking our afternoon nap. Mungkin dia mahu "rasa" apa yang ceritakan aku tadi. Mungkin juga dia baca ayat kebal seperti yang dipesan ayah.

Comments

Anonymous said…
emm i like this entry of yours. tak tahu kenapa...
hmm....
Anonymous said…
kuda kepang? cabooot....
lunacy said…
thanks cekya, for reading it hehe..

ligo ;)

Popular posts from this blog

the after look..

At last i found time to snap few pictures of my kitchen and toilets. Ita a simple one so dun put high hopes on it k, its the time for "zen look" lah ... notice the simplicity? No matter what, new one will always look better kan? They say its nice to hv the same theme for kitchen and kitchen toilet .. so follow lor... my pink toilet ... pink suppose to be romantic mah... so can lomen-lomen lor...

im the idiot darling, sorry

i did something bad by "accident". i dun dare to own up!! scared he gonna get angry .. i wish and i pray hard he got back whatever files he stored in his tumbdrive .. cos i accidentally throw it into the washing machine and dry it in the dryer. God! i feel terrible for what i did. Fren, if u love me pls pray for miracle that somehow the thumbdrive is still working or worst come to worst .. he got back up in the office. Ya Allah .. im such an idiot!! and he must be cursing and swearing for having such a bad luck. Pity him .. he stuck wif me, the idiot!

sign

a virgorian and acquarian works well together. there some kindda chemistry between them. heh, all my 3 good frens are acquarians and my partner in crime in the office pun acquarians gak and so are adren & awan .. tak de apa-apa ke?? kuang kuang kuang ... both are talking abt love lost, true love ... entah maybe the biological clock is ticking again kot... errrrrrr hv a gd day smua!