Skip to main content

ramadhan aku..

semalam aku sempat ke masjid haji mohammed salleh @ makam habib noh untuk bersolat zohor. Kenapa masjid itu? sbbnya dekat dengan pejabat dan mereka bagi2 bubur waktu solat zohor lagi. Kebetulan nak merasa bubur di sana. Alhamdulilah, lepas solat ada pulak tu ceramah pendek. Syukur sangat dapat waktu sendirian munajat padaNya. Mendengar tazkirah pendek dari ustaz juga terasa nyaman dlm jiwa. Dah lama.. ustaz ada ingatkan yg kita berada dlm pertengahan ramadhan, waktu utk meminta ampun pada Allah. Jadi tu, zikir lah pada Allah.. sependek 'Astaghfirullah' pun boley. Insyallah, aku akan cuba praktikkan. Berkata jugak dlm hati kalau boleh nak minta 2 ikat bubur.. utk mak/bapak sebungkus dan sebungkus lagi utk aku dan ayah. Alhamdulilah doa terkabul. tak payah nak minta memang diberi pun, syukur.


oleh kerana aku dah tercuri banyak masa di masjid, lintang pukang aku pergi beli makan utk buka, pulang rumah ayah dan keluar lagi pergi ambik anak2 pulang dari sekolah. Dlm keadaan penat, haus, lapar dan panas gini, bila ada yg tunjukkan sekilas 'sayang' pada aku, membuatkan aku jadi sedih. Luntur semua tembok yg aku bina, cair.. tersedu2 aku menangis, terharu, bersyukur dgn Rahmat Allah. Sambil berjalan aku menangis, seorang diri, dalam terik mentari, hanya Engkau Ya Rabbi menjadi saksi walaupun tangan ku sarat dgn bubur, lauk dan kueh utk berbuka puasa. Orang yg dlm motor dan kereta yg melihat aku tak akan paham. Aku pun tak mau pahamkan mereka.

Sesungguhnya ramadhan ini amat mencabar.. tapi aku laluinya juga. Suka/duka .. mungkin kerana ini jugak lah, aku memandang pada 'dia' yg di kerusi roda. Bantuan aku tak seberapa tapi beban aku terasa ringgan bila membantu dia. Tengok ni .

Comments

Anonymous said…
salam Kak lun,
Happy belated birthday and Happy Ramadhan.

Kak Lun, ada berita gembira..saya sudah jadi papa sekarang. A baby boy. Namanya Rayyan Haziq.

Tapi sayang, saya duduk di UKM, sambung belajar. Baby dan isteri ada di kelantan. Berjauhan.

dzue.
lunacy said…
Alhamdulilah..im happy for u dzue!! ops! oh u study lagik ke..semoga segala pengorbanan membawa kepanisan ye dek ;)

thanks for the happy wishes & the happy news !!
she-blocks said…
k.lun....cekya pun time2 ramadhan nih, verrrryyyy sensitive. kalau berdoa yg sedih sket, nangis...ntah la. airmata nih, buat sale pulak bulan2 puasa nih...

Popular posts from this blog

the after look..

At last i found time to snap few pictures of my kitchen and toilets. Ita a simple one so dun put high hopes on it k, its the time for "zen look" lah ... notice the simplicity? No matter what, new one will always look better kan? They say its nice to hv the same theme for kitchen and kitchen toilet .. so follow lor... my pink toilet ... pink suppose to be romantic mah... so can lomen-lomen lor...

im the idiot darling, sorry

i did something bad by "accident". i dun dare to own up!! scared he gonna get angry .. i wish and i pray hard he got back whatever files he stored in his tumbdrive .. cos i accidentally throw it into the washing machine and dry it in the dryer. God! i feel terrible for what i did. Fren, if u love me pls pray for miracle that somehow the thumbdrive is still working or worst come to worst .. he got back up in the office. Ya Allah .. im such an idiot!! and he must be cursing and swearing for having such a bad luck. Pity him .. he stuck wif me, the idiot!

sign

a virgorian and acquarian works well together. there some kindda chemistry between them. heh, all my 3 good frens are acquarians and my partner in crime in the office pun acquarians gak and so are adren & awan .. tak de apa-apa ke?? kuang kuang kuang ... both are talking abt love lost, true love ... entah maybe the biological clock is ticking again kot... errrrrrr hv a gd day smua!