Skip to main content

Al-Fatihah buat Mar

i wonder how is ajun doing today?

aku ingat lagi, dulu masa ibuk meninggal, Ajun lah anak sedara yg nangis. Dia; anak sedara favorit ibuk ...
dua hari lepas, kami diberi khabar Marbiati Jumaat atau pun Mar telah pulang kerahmatullah. Mar walaupun bukan keluarga kami tapi dah dilihat seperti family. Mar ialah gf Ajun, sepupu aku yang sama umur dengan aku. Jauh sebelum ibuk di diagnosis dengan penyakit barah payu dara, Mar sudah pun mendapat sakit itu. Arwah mak Mar meninggal dunia atas penyakit yang sama. Bayangkan pada usia muda, Mar di diagnos dgn penyakit yg berat begini. Kami sebagai orang luar hanya mampu bersimpati dan menghulur doa. Tapi segala kesakitan dan kesusahan Mar yang tanggung. Pejam celik - pejam celik rupanya dah 15 tahun Ajun & Mar berkawan. Selain dari menerima treatment di hospital, aku tahu Ajun ada bawa Mar mencuba perubatan alternatif juga. Pokoknya mereka tak putus harap. Ada beberapa kali aku terserempak Ajun di Cancer Centre dulu waktu aku temankan ibu buat rawatan chemo. Sibuk Ajun menghantar Mar pergi dan balik utk terima rawatan dan check-ups.

Semalam, waktu pergi melawat aku nampak Ajun mengankat jenazah. Matanya merah ... aku tanya sepupu ku yg berdiri disebelah aku, 'Ajun macam mana?'. Jawabnya ' tak boleh carry lah'.
--------------------------------------------

Baru sebentar aku telepon Mami (Makcik dari sebelah ayah dan juga ibu Ajun). Katanya pagi tadi Ajun bangun dan duduk termenung. Selepas itu dia masuk ke bilik ambil gambar Mar. Sambil peluk gambar tu, dia duduk disebelah Mami. Kepalanya dia letak di paha Mami dan nangis sekuat hati nya sambil mengatakan Mar tak pernah marah Ajun, tak pernah buat Ajun susah. Sekarang dia dah pergi. Waktu Mar menghembuskan nafas yg terakhir, Ajun tiada di situ. Ajun di Camp - reservist.

Al- Fatihah buat Mar (1976-2010) sesungguh you are in a better place .. free from all pain.

to my dear Cuzen Ajun - Aku tahu macam mana kesedihan itu. Insyallah doa aku untuk mu juga.

Comments

Popular posts from this blog

the after look..

At last i found time to snap few pictures of my kitchen and toilets. Ita a simple one so dun put high hopes on it k, its the time for "zen look" lah ... notice the simplicity? No matter what, new one will always look better kan? They say its nice to hv the same theme for kitchen and kitchen toilet .. so follow lor... my pink toilet ... pink suppose to be romantic mah... so can lomen-lomen lor...

im the idiot darling, sorry

i did something bad by "accident". i dun dare to own up!! scared he gonna get angry .. i wish and i pray hard he got back whatever files he stored in his tumbdrive .. cos i accidentally throw it into the washing machine and dry it in the dryer. God! i feel terrible for what i did. Fren, if u love me pls pray for miracle that somehow the thumbdrive is still working or worst come to worst .. he got back up in the office. Ya Allah .. im such an idiot!! and he must be cursing and swearing for having such a bad luck. Pity him .. he stuck wif me, the idiot!

sign

a virgorian and acquarian works well together. there some kindda chemistry between them. heh, all my 3 good frens are acquarians and my partner in crime in the office pun acquarians gak and so are adren & awan .. tak de apa-apa ke?? kuang kuang kuang ... both are talking abt love lost, true love ... entah maybe the biological clock is ticking again kot... errrrrrr hv a gd day smua!