Skip to main content

roda hidup

tak, aku tak datang dari keluarga mewah tapi satu waktu dulu hidup kami selesa tak lah kaya mana. Ayah aku kalau bayar yuran sekolah $120 untuk satu tahun. Waktu tu anak2 lain tercengan kenapa aku tiap-tiap bulan tak payah beratur untuk lunaskan yuran bulanan sekolah. Aku pun masa tu tak pasti. Tapi hidup ini tak ubah bagaikan putaran roda, satu hari tu ayah aku diberhentikan kerja. Puas dia carik kerja tapi susah nak lekat. Aku pula gembira sebab dapat beratur bersama kawan lain untuk membayar duit yuran sekolah. Tapi ada masa-masa tu dengan nada marah ayah kata 'kalau susah sangat, berhenti jer sekolah'. Sedih aku waktu tu, aku tak mau jadi gelandangan. Aku mahu jadi orang terpelajar, dlm hati bertanya sendiri apakah nasib aku seterusnya ... Alhamdulilah ibuk lah orang yang kuat berikhtiar sebab itu sayang aku pada ibuk setinggi langit. Aku tak suka tunjukkan rasa sedih aku depan ibu, jadi titisan airmata selalu jatuh melimpah bila aku berjalan ke sekolah atau waktu tidurku. Aku simpan segala keaiban rapi-rapi. Aku tak pasti kalau sahabat2 aku masih ingat lagi tak, ada masa aku datang sekolah dan terus menangis. Tapi sayangnya tak siapa pun yang berani bertanya sbb waktu sekolah dulu aku ni ibarat si "kepala angin". Macam-macam angin yang hinggap, salah hari bulan aku naik angin. Tapi serius aku katakan, aku tak ingat macam mana diri aku sewaktu aku marah. Sungguh aku tak ingat. Ani, Lin .. kalau korang ada terbaca blog ini, ingatkan lah aku .. yang aku ingat sahabat dunia akhirat aku Lin, Ani dan Jun merupakan manusia terbaik yang aku jumpa. Sentiasa sabar dengan 'angau'ku. Mungkin juga kerana mereka aku jadi Lunacy yang sekarang ini. hai itu lah cebisan dari kisah hidup aku.


tapi minggu lepas, sedara aku datang ke pejabat tempat aku berkerja untuk bertemu dengan aku. Aku cemas. Seakan dah boleh aku agak tujuannya. Bila dia cakap hasratnya, aku jadi lemah, sesungguhnya aku pun orang susah, aku paham perasaan dan kesempitan hidup. Untuk menolak permintaan sedara aku .. aku tak pasti boleh. Alhamdulilah, atas nasihat dari orang dekat, aku berikan alasan yang amat munasabah.

baru sebentar tadi, adek bagi tau yang makcik aku terpaksa keluar berkerja untuk menambah pendapat keluarga. Sedih juga aku dengar, Ya Allah ya Rabbi ampunkan lah dosa kami, bantulah kami ya Allah.

Dan terima kasih Ya Allah, atas peringatan ini semoga kami tidak lalai, Insyallah.

Comments

Popular posts from this blog

the after look..

At last i found time to snap few pictures of my kitchen and toilets. Ita a simple one so dun put high hopes on it k, its the time for "zen look" lah ... notice the simplicity? No matter what, new one will always look better kan? They say its nice to hv the same theme for kitchen and kitchen toilet .. so follow lor... my pink toilet ... pink suppose to be romantic mah... so can lomen-lomen lor...

sign

a virgorian and acquarian works well together. there some kindda chemistry between them. heh, all my 3 good frens are acquarians and my partner in crime in the office pun acquarians gak and so are adren & awan .. tak de apa-apa ke?? kuang kuang kuang ... both are talking abt love lost, true love ... entah maybe the biological clock is ticking again kot... errrrrrr hv a gd day smua!

am here

i was on urgent leave yesterday tak sangka pulak ramai yg carik. Lovey sakit la.. high fever. Kita 3 branak jaga ayah kat umah .. make sure he took his medicine, cook porridge, made starfruit juice, sapukan vicks and obviously takde romen2 k mamaEmmy hahaha orang tu sakit lah.. kau pun sms tak agak2 but it sure buat lovey tersenyum. The day before i tinggalkan dia sorang kat umah he cuma bangun for solat and makan obat jer.. he dinch eat at all, obviously badan makin lemah lah. Smlm jugak ibuk bawa ayah ke klinik and after tested ayah's blood, doc said kandungan gula dlm darah amat tinggi. Memang ayah dari dulu lagik in a state of denial abt his sickness karang nih bila badan dah semakin lemah, dah smakin kurus, gudang garam masih tetap di bibir. Thank God, doctor tu kawan ayah. He said these few days dia asyik teringat kan ayah jer .. hmmm he said ayah is a stubborn man. Ibu kata bukan stubborn but very very stubborn "Ouch!". Kita smua tahu yang kondisi ayah teruk, he ca